it
SM.lt
apribojimų teorija
Žiūrėti kodą
itSM Pradžia
ITIL
Procesinis vald...
Metodologijų pa...
?
itSM.lt Meniu
Į pradžią
itSM Forumas
Vadybos testai
LinkedIn itSM grupė
Visi blogo straipsniai
Prenumerata (RSS/Atom)
Procesinis valdymas
ISO-9000
Balanced Scorecard
Six Sigma
ITIL
- Service Support
- Service Delivery
Naudingos nuorodos
Common Sense
Main
Home
Puslapiai
Aptarimas
Pakeitimų sąrašas
Naudotojo meniu
Prisijungti
Registruotis
Nustatymai ...
Išplėstinis persukimas
Išorinės nuorodos
apribojimų teorija
Žiūrėti kodą
Aptarimas
Istorija
Skirtumai
?
apribojimų teorija
All Sections
--------------------
Daugiau
Atsiųsti
Uždaryti
'''Apribojimų teorija''' (angl. '''Theory of Constraints''' arba '''TOC''') - labai bendro pobūdžio vadybos metodologija, pirmą kart paskelbta Eliyahu M. Goldratt knygoje "The Goal", 1984 metais. Pagrindinė Goldratt išsakyta TOC mintis - kad įmonės ar padalinio veiklą paprastai trikdo vos keletas esminių kliūčių (apribojimų), kurias pašalinus ar sutvarkius, veiklos rezultatyvumas žymiai pagerėja. Kartu Goldratt teigia, kad bet kurioje įmonėje ar padalinyje visada galima atrasti bent vieną tokią kliūtį (apribojimą), kuris juntamai trikdo veiklą, blogina jos rezultatus. Apribojimų teorija itin efektingai pritaikoma gamybos įmonėse, savo idėjomis ji kiek primena [[Six Sigma]] metodologiją. == Apribojimų teorijos metodai == Vienas iš bazinių apribojimų teorijos teiginių yra toks: bet kuri įmonė ar organizacija gali būti vertinama, taikant vieną iš trijų rodiklių (ar jo variantą): pralaidumą, veiklos kainą, įrangą. Bendru atveju pralaidumas reiškia pinigus ar pagamintų prekių kiekį, veiklos kaina reiškia veiklai bendrai sunaudojamus pinigus ar darbo sąnaudas, reikalingas jai palaikyti, tuo tarpu įranga - tai savo esme pinigai, investuoti įmonės ar organizacijos galutiniam rezultatui įgyvendinti. === Penki fokusavimosi žingsniai === Apribojimų teorija teigia, kad galimybė, kad organizacijos iškeltas tikslas yra stabdomas mažiausiai vieno iš ribojančių procesų, todėl tik didinant šio proceso pralaidumą, įmanoma pagerinti bendrą pralaidumą. Gerinimo procesas susiveda į penkis žingsnius, labai primenančius Demingo ciklą: # Identifikuoti apribojimą (resursą, politiką ar pan., kas riboja tikslo pasiekimo galimybes) # Nuspręsti, kaip išnaudoti/pašalinti kliūtį (arba užtikrinti, kad procesas neeikvotų resursų ten, kur nereikia) # Visus kitus procesus pakeisti taip, kad jie palaikytų sprendimą (suderinti su pokyčiu visos likusios įmonės veiklą) # Padidinti pralaidumą (pavyzdžiui, padidinti atitinkamo proceso gamybos našumą, žaliavų pirkimo apimtis, etc.) # Jei jau įvykdyti žingsniai davė rezultatą, grįžti į pirmą žingsnį. Pastovumas ir inertiškumas neturi tapti dar vienu apribojimu Šie penki žingsniai turi būti taikomi, šalinant organizacijos kliūtis bendrai, tačiau kaip ir daugeliu kitų atvejų, jie pritaikomi ir hierarchiškai: kiekvienas įmonės padalinys savo veiklą gali ir turi gerinti tokiais pat metodais. Organizacija ar padalinys gali turėti daug problemų, tačiau pagal apribojimų teoriją, apribojimas - tai tiktai ta problema, kuri trukdo pasiekti iškeltą tikslą (kitaip tariant - problema, ribojanti pralaidumą). === Apribojimų tipai === Paprastai apribojimai skirstomi į dvi rūšis: išorinius ir vidinius. Vidinis apribojimas - tas, kur rinka nori daugiau, nei gali pagaminti įmonė: šiuo atveju įmonės pajėgumai per silpni, juos reikia plėsti. Išorinis apribojimas - tas, kur įmonė gali gaminti daugiau, nei nori rinka: šiuo atveju reikia orientuotis į naujas nišas, plėsti rinkos poreikį. Vienas iš pirmų ir svarbiausių žingsnių - tai vienareikšmiškai nustatyti, ar apribojimas išties vidinis, ar išorinis: ribos toli gražu ne visada būna akivaizdžios. Įprastiniai vidinių apribojimų tipai: * Įranga ir jos panaudojimo būdai. Jie nustato visos sistemos galimybę kurti/gaminti prekes ar paslaugas * Žmonės. Pačių žmonių ar jų žinių trūkumas gali kardinaliai apriboti sistemą * Politikos. Rašytinės ar žodinės taisyklės bei įpročiai neretai riboja sistemos galimybes gaminti daugiau === Įmonių tipai === Nagrinėjant įmonių ar padalinių veiklą, išskiriami keturi įmonių tipai, kurie žymimi raidėmis, pagal tai, kaip atrodo gamybos procesas: * I gamykla (vienas vienam): procesas nuoseklus, kaip pavyzdys - konvejeris. Proceso našumas visada priklauso nuo lėčiausiai dirbančios grandies * A gamykla (daugelis vienam): keli procesai veikia kaip tiekėjai vienam surinkimo procesui. Mažiausią pralaidumą turintis tiekimo procesas apriboja surinkimo procesą ir sukelia "perteklinę" gamybą kituose procesuose (sinchronizacijos problema). * V gamykla (vienas daugeliui): šiuo atveju vienas procesas tiekia dalis keliems kitiems procesams. Jei tiekimo procesas turi nepakankamą pajėgumą, ar kažkuris surinkimo procesas turi perteklinius pajėgumus, žaliavų (arba surinkimo dalių) ima trūkti ir kitiems surinkimo procesams (greitesnis procesas "vagia" žaliavas iš kitų). * T (kartais vadinama X) gamykla (daugelis daugeliui): tam tikras I tipo procesas išskyla į daug smulkesnių procesų, kurie veikia, kaip tiekėjai daugeliui procesų. Tai sudėtingiausias atvejis, kombinuojantis visas A ir V tipo problemas. Kaip ir [[Six Sigma]], taip ir apribojimų teorija efektingiausiai pritaikoma gamybos įmonėse, tačiau paslaugų valdymui jos pritaikomumas žymiai keblesnis.
Raktažodžiai :
Redagavimo apibendrinimas :
Raktažodžiai
Aktyvaus planavimo ciklas (1)
Alignability (1)
APC (1)
APM (1)
apribojimų teorija (1)
APS (1)
Artendus (2)
auditas (2)
Balanced Scorecard (2)
BC (1)
best practice (1)
blogas (1)
blogiausia praktika (1)
Borse Hermes (1)
BSC (1)
Capability Maturity Model (1)
Client relationship management (1)
CMM (2)
CMMI (2)
CMS (2)
CobIT (3)
Configuration management (1)
Continuity (1)
CRM (1)
Customer relationship management (1)
diagrama (2)
DocLogix (1)
duomenų valdymas (1)
ekonomika (1)
FITS (1)
flow chart (2)
geriausia praktika (2)
greitas diegimas (1)
human resources (1)
humoras (1)
informacijos valdymas (1)
internetas (2)
inventorizacija (1)
ishikawa (1)
ISO-9000 (5)
ISO-9001 (5)
ISPL (1)
istorija (1)
IT (1)
ITIL (13)
itSM (2)
IT valdymas (1)
kapitalizmas (1)
klientų aptarnavimas (1)
kokybės vadyba (4)
konfigūracijų valdymas (1)
Lietuva (1)
logotipas (1)
LOTS (1)
Malcolm Baldridge (1)
marketing (1)
marketingas (3)
MBNQA (1)
metodologija (4)
Microsoft (1)
Microsoft Operations Framework (1)
MOF (1)
monitoringas (1)
naujienos (1)
nuorodos (1)
optimizavimas (1)
palyginimas (2)
pardavimai (2)
Pareto (2)
paslaugų teikimas (1)
personalo vadyba (1)
personnel management (1)
Pirkimai (1)
Pirkimų valdymas (1)
planavimas (3)
procesai (10)
procesinis valdymas (5)
programinė įranga (1)
projektų valdymas (1)
Quality award (1)
revizija (1)
rizikos (2)
rėmėjai (1)
sales (1)
Sarbanes Oxley (1)
saugumas (1)
security (1)
sertifikavimas (1)
Service desk (2)
Six Sigma (2)
SOX (1)
standartas (2)
standartizacija (1)
statistika (2)
straipsniai (1)
strategija (1)
strateginis valdymas (1)
SWOT (2)
terminai (1)
testai (2)
tikslai (1)
vadyba (6)
verslas (1)
wiki (2)
wikyblog (1)
worst practice (1)
įvadas (10)